ُ
به مناسبت هفته کتاب برنامه گرامیداشت کتابخوانی با عنوان «کتاب، دانش آموز، معلم» در مدرسه استثنایی ناشنوایان کاشف شیراز برگزار شد.
بویژه برنامه ترویجی «کتاب، دانش آموز، معلم» با هدف توجه هرچه بیشتر به کتابخوانی اقشار خاص، در دومین روز از برنامه های گرامیداشت هفته کتاب در مدرسه استثنایی ناشنوایان شهید کاشف شیراز با حضور مدیرکل و مسئولان مجموعه کتابخانه های عمومی، کارشناسان اداره آموزش و پرورش استثنایی شیراز، مربیان و دانش آموزان این مدرسه برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این دیدار از اعضای ناشنوا دعوت کرد که به کتابخانه های عمومی بیایند و به آن ها خبر داد که عضویت اعضای ناشنوا در کتابخانه های عمومی رایگان است.
وی با بیان اینکه «هر خواننده ای کتابش» یکی از اصول علم کتابداری است، عنوان کرد: بر اساس این اصل کتابخانه عمومی باید دسترسی تمامی افراد به کتاب را تسهیل کرده و نیاز تمامی اقشار را فارغ از محدودیت ها و معلولیت ها فراهم کنند.
روح الله منوچهری با اشاره به نقش کتابخانه های عمومی در افزایش دانش مردم، گفت: کتابخانه های عمومی خدمات خود را به همه ارائه می دهند و تلاش بر این است که به نیاز گروه های خاص همچون افراد با معلولیت ها، بیماران، مددجویان زندان ها، اقلیت ها و ... بیشتر توجه داد. در این میان به دلیل تعداد زیاد افراد ناشنوا و کم شنوا در جامعه این بخش بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته برنامه ریزی ویژه ای برای ناشنوایان در کتابخانه های عمومی فارس انجام شد و تلاش بر این است که بخش ناشنوایان را در کتابخانه های عمومی راه اندازی کنیم.
منوچهری با اعلام این خبر که برخی کتاب های ویژه ناشنوایان برای کتابخانه های عمومی تهیه شده است، گفت: تا سال گذشته کتابخانه عمومی فارس اعضای ناشنوا نداشتند؛ اما در حال حاضر بیش از سیصد فرد ناشنوا و کم شنوا با عضویت در کتابخانه های عمومی استان از خدمات کتابخانه ای بهره مند می شوند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی اضافه کرد: تاکنون ویژه برنامه های بسیاری در برخی از شهرستان های فارس از جمله شیراز، جهرم، کازون، داراب، نی ریز و استهبان برای ارتباط هرچه بیشتر ناشنوایان با کتابخانه های عمومی برگزار شده است که برای بهبود این روند کارگاه های آموزش بهبود ارتباط با اعضای ناشنوای نیز برای کتابداران در فارس برگزار می شود.
منوچهری با تصریح اینکه پیش از این کتابخانه های عمومی در زمینه خدمات دهی به نابینایان به صورت ویژه فعالیت داشته اند، عنوان کرد: ایجاد بخش ناشنوایان و رسیدگی به نیازهای کتابخوانی این گروه در مجموعه کتابخانه های عمومی در آغاز راه است و ما از دستگاهای فرهنگی و آموزشی انتظار داریم که در این راه همکاری کنند.
گفتنی است در ادامه این دیدار ویژه برنامه های کتابخوانی برای دانش آموزان اجرا شد که معرفی کتاب ماهی رنگین کمان، برگزاری مسابقه، نمایش فیلم، قصه گویی، گلستان خوانی و اجرای سرود دانش آموزان، اهدای کتاب و تقدیر از دانش آموزان مدال آور این مدرسه از جمله این برنامه ها بود.