ُ
منیژه آرمین؛ داستاننویس مطرح کشورمان در گفتوگو با ستاد خبری سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اینکه تبلیغ کتاب نباید به زمان و رویدادی خاص محدود شود، بیان کرد: کتاب باید بهطور مستمر در تمام زمانها و مکانها تبلیغ و در سطح شهر، بیلبوردی شود.
وی با تأکید بر اینکه کتاب باید در سبد خانوارها قرار بگیرد، افزود: البته درست است که در هفته کتاب تمام ارگانها، سازمانها و نهادهای فرهنگی در کشور تلاش میکنند ضمن گرامیداشت این هفته، برنامههای متعددی را با محوریت کتاب برگزار کنند؛ اما به نظر من کافی نیست.
آرمین با ارائه راهکارهایی دربارة ترویج فرهنگ کتابخوانی، گفت: یک راهکار مهم این است که همیشه کتاب در جامعه توسط نهادهای تأثیرگذار مانند صداوسیما مطرح باشد؛ یعنی مسئولان شبکههای مختلف در تمام برنامهها به مسئله کتاب و کتابخوانی بپردازند و تبلیغ این کالای ارزشمند فرهنگی را در پیام بازرگانی، برنامه ورزشی، برنامه خانواده، برنامه کودک و نوجوان، فیلم و سریال بگنجانند.
دبیر علمی جشنواره داستان انقلاب، ضمن اشاره به برنامههای پخششده در حوزه کتاب از صدا و سیما، اظهار کرد: نفس این کارها ارزشمند بوده؛ اما تعداد آن بسیار کم است. بهنظر من در زمینه تبلیغ کتاب، یک شبکه کافی نیست. کتاب باید در تمام جوانب در تقویم روز کشور، در همه روزها و همه موضوعها مطرح باشد و نقش دو نهاد تأثیرگذار مانند وزارت آموزش و پرورش و صداوسیما در این زمینه مهم است. البته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهصورت خاص به کتاب پرداخته میشود؛ اما معتقدم کتاب در جامعه بهویژه در بین خانوادهها باید خیلی جدی گرفته شود. اگر موضوع کتاب و کتابخوانی در بین نسل امروز و خانوادهها نهادینه شود، نگاه جامعه به مسائل روز، تغییر خواهد کرد.
این نویسنده افزود: تبلیغات بیلبوردی خوبی در سطح شهر برای تبلیغ کتاب در هفته کتاب، صورت گرفت و من بهطور اتفاقی در یکی از بزرگراههای تهران، نگاهم به آنها افتاد. بهنظرم تبلیغ بیلبوردی کتاب ایدهای بسیار خوبی است و کتابهای با محتوا باید در سطح شهر معرفی شود.
آرمین در پایان گفت: فضای شهر آنقدر بزرگ است که بتوان در هر مکانی از سطح شهر کتاب را بهصورت بیلبورد تبلیغ کرد. برای کسب موفقیت در این زمینه، باید بهطور به این نوع تبلیغ پرداخت. بهنظر من این کار اگر خلاقانه و هوشمندانه باشد، میتواند علاوهبر معرفی کتاب خوب، به زیباسازی شهرمان کمک کند. بازهم تصریح میکنم که بیشترین تأکیدم بر مستمربودن تبلیغات بیلبوردی کتاب است.